"Bursztyn jest i będzie dla nas najważniejszy"
Wyjątkowo eleganckie wnętrza i wyszukana biżuteria z bursztynem – skąd pomysł na taki wizerunek Galerii Bursztynu PRESTIGE, którą prowadzisz wraz z żoną w trzech lokalizacjach w Gdańsku?
W 1996 roku, kiedy startowaliśmy w lokalu na Piwnej w Gdańsku, kontynuowaliśmy dotychczasową tradycję sprzedaży wyrobów rzemieślniczych. Kilka lat później zmieniliśmy profil, ponieważ dostrzegliśmy ogromny potencjał tkwiący w bursztynie i szansę, by się wyróżnić na tle licznych sklepów i galerii o podobnym profilu. Bursztyn zawsze był symbolem Gdańska. Pod koniec lat 90. ubiegłego wieku nastąpił prawdziwy rozkwit branży bursztynniczej. Pojawiło się wielu utalentowanych twórców, którzy odważyli się zaprezentować światu swoje nowatorskie i kreatywne spojrzenie na złoto Bałtyku. Uznaliśmy, że damy szansę i im – promując nowoczesne wzornictwo na wysokim poziomie jakościowym oraz artystyczne podejście do bursztynu, i sobie –ryzykując totalnym przeorganizowaniem naszej dotychczasowej działalności i stawiając na wtedy jeszcze mało znane nazwiska twórców, których biżuteria trafia w nasze gusta. Innej nie umielibyśmy zaoferować klientowi – jak mielibyśmy przekonać go do zakupu biżuterii, która nam samym się nie podoba i której walorów nie doceniamy…?
Na szczęście Wasi klienci też mają podobny gust i cenią sobie wyjątkową, często unikatową biżuterię z bursztynem.
Skupiamy się na oferowaniu biżuterii w nowoczesnej oprawie głównie w srebrze i srebrze pozłacanym. Wychodząc naprzeciw oczekiwaniom naszych klientów, rozszerzamy stopniowo także ofertę w złocie. Zaspokajamy w ten sposób potrzeby nie tylko wymagających klientów z zagranicy, ale i Gdańszczan, którzy widząc ciekawy projekt, nierzadko wybierają złoto. Ciekawy, czyli wpisujący się w ogólne trendy. Ciekawy również dlatego, że jesteśmy wstanie takim projektem – nie z diamentem czy z perłą, ale właśnie z bursztynem– zainteresować naszych klientów. Nowoczesnej kobiety nie ogranicza dziś miłość tylko do jednego „kamienia” czy jednego wzoru na „każdą okazję”. Dziś świadome siebie i mody kobiety „bawią się” stylami w zależności od okazji, zestawiają biżuterię w formach i wzorach pasujących do ich osobowości. Łatwiej nam zachwycić je biżuterią, ponieważ nasze propozycje są zgodne z ich potrzebami i oczekiwaniami.
To stąd te liczne pozytywne opinie o Waszej marce? Wśród nich powtarzają się hasła: „nowoczesne wzornictwo”, „zjawiskowa i nietuzinkowa biżuteria”, „piękne wzory”, czy nawet „the shop boasts a stunning collection of amber jewellery”.
Z perspektywy czasu oceniamy, że to przede wszystkim nasze wspólne wysiłki, by oferować taką biżuterię, jaka spełnia standardy i oczekiwania wielu osób. Bursztyn jest i będzie dla nas najważniejszy. Dlatego jesteśmy aktywnymi członkami Międzynarodowego Stowarzyszenia Bursztynników, w którym przez długie lata pełniłem funkcję członka zarządu. Czerpiemy z tego źródła wiedzę o bursztynie i jego właściwościach, mamy okazję poznawać utalentowanych twórców. Regularnie odwiedzamy targi bursztynu AMBERIF, gdzie spotykamy od lat najlepszych artystów i producentów pracujących z bursztynem. To stąd czerpiemy inspiracje, bo mamy możliwość zapoznać się z najlepszymi w świecie pomysłami na twórczość związaną z bursztynem. Z połączenia naszych aktywności powstał pomysł na organizację pokazów mody w ramach Święta Ulicy Mariackiej – wydarzenia towarzyszącego letniej edycji targów bursztynu AMBERMART (obecnie AMBERIF Autumn). Magia magicznej uliczki, zwanej przez wielu turystów i Gdańszczan „bursztynową”, światła, muzyka i tancerze – w połączeniu z pokazem mody przygotowanym przez znakomitych, współpracujących z nami projektantów biżuterii i mody – to było niezapomnian eshow. Żałuję, że pandemia przerwała tę świetną tradycję spotkań z bursztynem i sztuką w naturalnej scenografii najpiękniejszej ulicy starego Gdańska, gdzie tradycyjnie ulokowały się pracownie i galerie bursztynnicze.
To rzeczywiście niezapomniana inicjatywa, dająca szansę na obcowanie z bursztynem w innej formie. Na czym Twoim zdaniem polega wyjątkowość bursztynu? Co sprawia, że kobiety na nowo go odkrywają i cenią biżuterię nim zdobioną?
Jego wyjątkową cechą jest mnogość odmian barwnych – bursztyn występuje w bogatej palecie liczącej prawie 200 barw, więc trudno się nimi nie zachwycić. W Galerii kładziemy nacisk na naturalny kolor bursztynu. A ten, jak już wspomniałem, może być nie tylko żółty lub brązowy. Po tylu latach pracy z bursztynem nie dziwi nas, że kobiety potrafią stracić głowę dla ulubionej barwy kamienia czy danego modelu biżuterii. Na szczęście w naszej ofercie często dostępny jest ten sam wzór z różnymi odmianami barwnymi. Wprawdzie przeważająca część oferty skierowana jest do kobiet, ale dbamy również o to, by i panowie znaleźli u nas coś dla siebie – mamy dla nich bransolety, spinki czy ekskluzywne pióro z bursztynu. Panowie zdają się też na nas, gdy szukają biżuterii na prezent.
Większość klientów Galerii Bursztynu PRESTIGE to turyści. Kupują bursztynową biżuterię w charakterze pamiątki z Gdańska czy dlatego, że im się podoba?
Jedno nie wyklucza przecież drugiego – pamiątka też powinna się podobać. Zauważyliśmy, że podejście do tej pamiątki zmieniło się w ostatnim czasie – zdecydowana większość turystów odwiedzających nasze galerie chce z Gdańska przywieźć coś unikatowego, godnego Światowej Stolicy Bursztynu. U nas pamiątką z Gdańska jest piękna, powstająca w pracowniach lokalnych twórców biżuteria z bursztynem. Rekomendujemy zawsze zakup takiego przedmiotu, który będzie potem przez nich używany – biżuterii, która będzie z przyjemnością noszona, a nie będzie jedynie mglistym wspomnieniem pobytu w Gdańsku odnajdowanym przy okazji porządków w kuferku z ozdobami. Biżuterii unikatowej na skalę światową, bo z bursztynem występującym lokalnie nad Morzem Bałtyckim.
Coraz więcej jest ostatnio w mediach publikacji na temat bursztynu, zagrał dużą rolę w dwóch polskich produkcjach filmowych, znane osoby pojawiają się w nim nie tylko w mediach społecznościowych, ale i w codziennych sytuacjach. Czy możemy mówić o modzie na bursztyn?
Przeglądając modowe portale czy magazyny, dochodzę do wniosku, że wiele propozycji z naszej oferty wręcz idealnie by tam pasowało, wpisując się w aktualne trendy. Zauważamy, że coraz więcej osób wyzwala się spod dyktatu globalnych trendów, skupiając uwagę na wyrobach powstałych z wykorzystaniem lokalnych materiałów i w pracowniach lokalnych twórców. Już nie zadowalają się tym, co mają wszyscy, i mają odwagę poszukiwać tego, co im się podoba, i nosić to, co do nich pasuje. I wybierają bursztyn! I może lepiej, żeby bursztynowa biżuteria pozostała świadomym wyborem, a nie „nakazem” mody –dzięki temu nie zatraci swojej wyjątkowości i unikatowości.
1. Właściciele Galerii Bursztynu PRESTIGE: Anna i Jarosław Niedzielscy
2. Galeria Bursztynu PRESTIGE specjalizującej się w nowoczesnej biżuterii z bursztynem bałtyckim
3. Z oferty Galerii Bursztynu PRESTIGE: Marcin Wesołowski NAC Amber
4. Z oferty Galerii Bursztynu PRESTIGE: Ireneusz Glaza CHILLI Jewellery