Festiwal Inside Seaside z bursztynowym gadżetem
Festiwal Inside Seaside z bursztynowym gadżetem
Nie jest łatwo zaprojektować okolicznościowy gadżet. Trudnobowiem stworzyć przedmiot na tyle uniwersalny, że będzie podobał się wszystkim,a przy tym będzie nośnikiem określonych treści. Szczególnie jeśli ma onzawierać bursztyn – sam w sobie przywołujący określone skojarzenia. Jest jednakprojektant, dla którego takie wyzwanie to sama przyjemność: Tomasz Kargul –pomysłodawca naszyjnika dla gości 2. edycji festiwalu Inside Seaside w Gdańsku.
– Kiedy tylko pojawiła się taka propozycja ze stronyorganizatorów festiwalu, od razu miałem pomysł na projekt. W założeniu miał byćto prezent dla gości wydarzenia, a więc musiał być uniwersalny, a przy tymbudzić muzyczne skojarzenia i być atrakcyjny nie tylko dla muzyków. I oczywiściezawierać bursztynowe elementy, bo przecież odbywa się w Gdańsku – wspominaprojektant.
Biżuteria inspirowana kostkami do gitary
Ten pomysł to naszyjnik składający się z dwóch elementów w kształcie kostek do gitary. Jedna została wykonana ze srebra, druga z bursztynu bałtyckiego. Atrakcyjna, utrzymana w nowoczesnym stylu pamiątka dla wszystkich miłośników muzyki, niezależnie od wieku, ale ze szczególną skłonnością do muzyki jazzowej i rockowej.
– Konsultowałem ten projekt ze znajomymi i klientami. Wszystkim bardzo się spodobał. To mnie natchnęło, by motyw kostek gitarowych wykorzystać w kolekcji biżuterii unisex, której premierę planuję na wiosnę przyszłego roku– zapowiedział projektant.
Gadżety reklamowe i niezwykłe dodatki z bursztynem
W swoim portfolio Tomasz Kargul ma więcej tego typu okolicznościowych projektów. Jest w nim kolekcja biżuterii srebrnej inspirowanej formą plastrów miodu stworzona na zlecenie producenta uli pszczelich. Na zlecenie Urzędu Miasta Elbląga wykonał prezent dla Lecha Wałęsy– wizytownik i USB, zaś dla Andrzeja Dudy – na prośbę liceum plastycznego w Elblągu – spinki mankietowe z bursztynem zaprojektowane przez uczniów tej placówki. Wykonywał również okolicznościowe statuetki oraz różnego rodzaju prezenty o uniwersalnym charakterze.
Obecnie współpracuje z firmą S&A Jewellery Design,wiodącym pomorskim producentem biżuterii. Szczegóły tej linii biżuterii są jeszcze owiane tajemnicą. Wiadomo, że będzie ona bursztynowa i będzie nosiła nazwę KIS. I że na jej oficjalną prezentację trzeba będzie poczekać do wiosny.
W tajemnicy utrzymywany jest także kolejny projekt powstający we współpracy z prestiżową polską marką… rowerów. Nowa, ekskluzywna i limitowana do 60 sztuk edycja ma połączyć nowoczesną technologię z tajemniczym urokiem bursztynu. Zainspirowany niezwykłym bursztynowym dziedzictwem Gdańska rower ma być wzbogacony o jedyny w swoim rodzaju dodatek, który połączy rzemiosło z funkcjonalnością. Każdemu rowerowi z tej edycji będzie towarzyszyć unikalny element biżuteryjny, który będzie można nosić jako ozdobę lub zamontować na rowerze.
Biżuteria przepełniona pozytywnymi emocjami do bursztynu
– Bursztyn dał mi tożsamość – dopiero kiedy zacząłem tworzyć biżuterię z bursztynem, stałem się rozpoznawalny, więc zawsze będzie miał wyjątkowe miejsce w moich projektach. Dla mnie to bardzo energetyzujący materiał – zależy mi na tym, by tę energię możliwie szeroko przekazywać dalej –zadeklarował projektant.
W swojej bursztynowej biżuterii Tomasz Kargul umiejętnie łączy przeszłość – 40 mln lat istnienia skamieniałej żywicy i wszystkie pozytywne skojarzenia z jej barwą i właściwościami – z teraźniejszością, tj. atrakcyjnym, ponadczasowym i uniwersalnym wzornictwem docenianym przez miłośniczki biżuterii w każdym wieku. Nie bez znaczenia jest tu jego osobisty stosunek do bursztynu, z którym łączy go wiele wspomnień z dzieciństwa i skojarzenia z „wakacjami, przestrzenią, zabawą i dziecięcą wolnością oraz poszukiwaniem bursztynów na plaży jako świetnym pomysłem na spędzenie czasu z rodzicami”. Jak sam przyznaje, jego relacja z bursztynem jest wyjątkowa. Co nietrudno „odczuć” w jego bursztynowej biżuterii.
Tomasz Kargul – projektant, który chętnie eksperymentuje z biżuterią, poszukując własnej drogi. Do nowatorskich rozwiązań dochodzi metodą prób i błędów. Brak klasycznego wykształcenia złotniczego owocuje u niego otwartością na nowe techniki i materiały. Ogromną furorę zrobiła kolekcja biżuterii, w której wykorzystał plastryko – plastik pochodzący z recyklingu z zatopionymi kawałkami bursztynu powstający w pracowni Moniki Błaszkowskiej. Stworzona przez niego marka KARGUL.TK stała się szybko rozpoznawalna dzięki nowoczesnej, geometrycznej, a przy tym minimalistycznej formie biżuterii z pozłacanego srebra i naturalnego bursztynu bałtyckiego.
Tomasz jest laureatem Konkursu Jubilerskiego Mercurius Gedanensis w 2008 r. – wyróżnienie za projekt dla firmy Art7 w kategorii: Innowacja techniczna oraz Konkursu Jubilerskiego Amberif Selection (nowa nazwa dla Mercurius Gedanensis) w 2023 r. – wyróżnienie za komplet biżuterii z użyciem plastryko – wspólnie z Moniką Błaszkowską. Uczestnik wystaw zbiorowych, m.in. „"TreasureBox of the Future / Kapsuła Przyszłości” (Gdańsk 2024), „AMBER 2024 > OtherCriteria” (Legnica, Gdańsk 2023, Londyn 2024), „Bursztyn bałtycki. Tradycja iinnowacja” (2015-2018 Mediolan, Gdańsk, Monachium, Bruksela). Jego prace były wielokrotnie publikowane w „Trend Booku” – wydawanej w latach 2012-2022 publikacji koncentrującej się na prognozowaniu trendów stylistycznych dla przemysłów kreatywnych, prezentującej autorskie prace nimi inspirowane stworzone przez czołowych polskich projektantów i studentów kierunków projektowych.