Nowe technologie i projektanci biżuterii: od koncepcji do realizacji
W branży jubilerskiej, w tym bursztynniczej, które od wieków opierały się na ręcznym rzemiośle w pracowniach twórców, na naszych oczach doszło do cichej rewolucji. A to dzięki zastosowaniu nowoczesnych technologii takich jak druk 3D, oprogramowanie CAD (Computer-Aided Design) i sztuczna inteligencja (AI). Te narzędzia nie tylko przyspieszają proces projektowania i produkcji, ale również umożliwiają projektantom eksplorację nowych granic kreatywności i personalizacji. Jedynym limitem wydaje się być już tylko ich wyobraźnia. Nareszcie konkurencja dotyczy tego co najważniejsze w sztuce przedmiotu – idei, projektu i oferowanego nam piękna!
Nowa generacja klientów, wywodząca się z pokolenia Millenialsów czy Z-generation od lat zanurzona w cyfrowym świecie, “jeńców nie bierze” i oczekuje coraz bardziej wysublimowanych, ciekawych projektów i obiektów. Stare wzory i te same techniki obróbki już nie wystarczają. Wielu, szczególnie młodych projektantów już to wie i korzysta ze wsparcia technologicznych narzędzi by zaspokoić oczekiwania swojej generacji. Raporty wielu firm badawczych potwierdzają te oczekiwania, a szkoły jubilerskie i projektanckie na całym świecie wprowadzają kursy z zakresu projektowania przy zastosowaniu nowych metod. Rewolucja się właśnie zaczęła.
Druk 3D i CAD
Nowoczesne technologie takie jak druk 3D i zaawansowane oprogramowanie do obrazowania pozwalają na tworzenie skomplikowanych i precyzyjnych wzorów, które często byłoby niemożliwe do wykonania tradycyjnymi metodami. Druk 3D jest szczególnie użyteczny w prototypowaniu i produkcji niestandardowych elementów, co oczywiście otwiera nowe możliwości dla indywidualizacji i eksperymentów w dizajnie.
Nie tylko złoto
Projektanci biżuterii coraz częściej eksplorują użycie nietradycyjnych materiałów, takich jak tworzywa sztuczne, szkło, tytan, stal nierdzewna, a nawet polimery! W Polsce mamy kilku projektantów, którzy w swojej biżuterii wykorzystują polimer, takich jak Olga Podfilipska – Krysińska, Marcin Tymiński, Tomasz Kargul czy Emilia Kohut, która swoim dyplomem na gdańskim ASP zatytułowanym “Biżuteria sensualna” udowodniła, że funkcją biżuterii są także wrażenia dotykowe. Biżuteria ta pokazuje, że projektantka nie stroni od eksperymentów i nie boi się nowej estetyki jednocześnie łącząc dawne techniki z najnowszymi.
Te nowoczesne materiały są często łączone z tradycyjnymi, jak złoto, srebro czy bursztyn, przez co powstają oryginalne i niepowtarzalne kompozycje, które przyciągają uwagę swoją unikalnością i nowoczesnym lookiem. Okazuje się, że klienci coraz częściej większą wartość przykładają do wzoru i projektu niż do wartości kruszcu, a to otworzyło drogę projektantom do wielu ciekawych eksperymentów. I niech tak zostanie!
AI w służbie projektantów biżuterii
Sztuczna inteligencja (AI) otwiera zupełnie nowe perspektywy w projektowaniu biżuterii. Daje bowiem narzędzia, które mogą znacząco przyspieszyć i usprawnić proces twórczy od koncepcji po finalny produkt. To “złota różdżka” dla środowiska dobrego dizajnu - trzeba tylko znać odpowiednie zaklęcia i wiedzieć po co chce się ich używać. Wykorzystana na kilku etapach tworzenia pięknych obiektów pożądania, daje niesłychane i wcześniej niemożliwe do uzyskania przykłady sztuki przedmiotu, bo tym jest, w gruncie rzeczy, biżuteria.
Jak to się dzieje w praktyce
AI może automatycznie generować projekty biżuterii na podstawie wprowadzonych przez projektanta parametrów, takich jak style, trendy, materiały czy preferencje estetyczne klientów oraz własne pomysły. Projektanci mogą w łatwy sposób dostosowywać te wygenerowane z ich pomysłów koncepcje, tworząc biżuterię, która idealnie odpowiada na indywidualne potrzeby klientów. Ilość tych koncepcji zależy tylko od wyobraźni i umiejętności komunikowania się ze sztuczną inteligencją. To jest zupełne odwrócenie paradygmatu, gdzie twórca, projektant sam tworzy i narzuca swoją wizję klientowi. Otwarci na opinie projektanci, utalentowani i pełni kreatywnych pomysłów dostają właśnie do ręki narzędzie, które uzupełni ich kompetencje, ale i przyspieszy ich pracę. Czyż to nie jest dobra wiadomość?
Personalizacja i dostosowywanie
AI umożliwia również samym klientom personalizację wybranych projektów, dostosowując je do indywidualnych preferencji. Algorytmy mogą analizować poprzednie wybory i sugestie klientów, aby rekomendować dopasowane opcje, które najbardziej odpowiadają ich gustowi. Zaczyna to przypominać sytuację, gdy my (klienci) możemy dostać unikat produkowany specjalnie dla nas, niekoniecznie zastawiając dom na jego poczet. Czy to nie jest ekscytujące? A to dopiero początek tej techno rewolucji.
Optymalizacja produkcji
Sztuczna inteligencja może także przewidywać potencjalne problemy produkcyjne, pozwalając na ich wcześniejsze wyeliminowanie. To wielka ulga dla producentów i wytwórców. Może analizować dane rynkowe i preferencje konsumentów, pomagając tworzyć projekty, które zwiększą szanse na sukces handlowy. To wszystko powoduje, że coraz więcej firm sprzedających długie serie produktów dostaje do ręki nowe możliwości, które pozwolą rozwinąć się na wielką skalę. Dla nas to dobra wiadomość, bo nawet najlepsze technologie są niewiele warte, póki się nie upowszechnią w dużej skali.
Nazwiska, którym warto się przyglądać
Świat mody i projektowania przygląda się pierwszym eksperymentatorom. Tak jak pamiętamy pierwszy krok Armstronga na księżycu. I choć nigdy nie zamienił się on w sprint na srebrnym globie, to stał się symbolem wykorzystania techniki do spełniania ludzkich marzeń. Nie inaczej jest w obszarze designu. To oni, najodważniejsi przecierają ścieżki i prowokują innych do dyskusji lub odniesienia się do nowych trendów.
Jedną z nich jest Iris van Herpen - holenderska projektantka mody, znana z wykorzystania druku 3D w swoich futurystycznych projektach odzieży, przeniosła te technologie również do świata biżuterii. Jej prace charakteryzują się niezwykłą precyzją i złożonością, które są możliwe tylko dzięki zaawansowanym technologiom. Takie obiekty na pewno rozpoczynają dyskusję i powodują twórczy ferment w środowisku projektowym.
Neri Oxman - profesorka w znakomitym MIT (Massachusetts Institute of Technology), która łączy design z biologią, wykorzystując zaawansowane technologie do tworzenia innowacyjnych projektów i nowych ekologicznych materiałów. Jej podejście do biżuterii, które obejmuje wykorzystanie sztucznej inteligencji do projektowania, pozwala na tworzenie unikalnych, organicznych form, które w rzeczywistości nie istnieją. Jej prace są przykładem, jak nowoczesne technologie poprzez tworzenie nowych materiałów mogą łączyć naukę z naturą, tworząc obiekty sztuki. Wystawiana w nowojorskim MoMa, bohaterka odcinka serialu „Abstract” na Netflixie, autorka przełomowej książki o ekologii materiałów. Zrewolucjonizowała myślenie o przełamywaniu barier w tworzeniu nowego, bardziej zrównoważonego świata.
Shapeways - to jedna z pierwszych platform umożliwiających projektantom i artystom korzystanie z druku 3D do realizacji ich projektów biżuterii na zamówienie i jednocześnie udostępnianie odpłatnych projektów biżuterii do samodzielnego wykorzystania. Dzięki niej, nie tylko amatorzy, ale i projektanci mogą łatwo przekształcić swoje cyfrowe projekty w rzeczywiste produkty, eksperymentując z różnymi materiałami i wykończeniami. To właśnie powstawanie różnych platform i aplikacji jest momentem, kiedy ten trend rzeczywiście się upowszechnia, a od tego bardzo blisko już do internetowych klików i koszyków sieciowych klientów.
Wpływ nowych technologii na branżę. I co my, jako klienci, będziemy z tego mieli?
Integracja nowych technologii takich jak druk 3D, oprogramowanie CAD i sztuczna inteligencja w projektowaniu i produkcji biżuterii przekształca całą branżę, oferując nowe możliwości dla projektantów i zwiększając naszą satysfakcję, jako klientów. Bo czyż nie jest ekscytujące, że projektant może nam najpierw pokazać kilkanaście wzorów wokół jednej idei i pomysłu, a po naszej decyzji dopiero go wytworzyć. Czy ten świat obsługi nas klientów nie zbliża się do wymarzonej sytuacji, gdy nasz wybór jest bardziej dopasowany do naszego gustu i oczekiwań? Czujemy, że oto na naszych oczach rodzą się zupełnie nowe możliwości.
Te innowacje, będące na przecięciu sztuki, technologii i nauki wskazują na jasną przyszłość dla branży jubilerskiej, gdzie kreatywność i personalizacja idą w parze z technologicznym postępem. Dla nowych, młodych klientów poszukujących też ciekawego zastosowania bursztynu to bardzo dobra wiadomość.
Spis ilustracji:
1. Przykład pracy autorstwa Iris Van Herpen, źródło: irisvanherpen.com
2. Przykład pracy autorstwa Neri Oxman, fot. Denis Doorly, źródło: moma.org
3. “Biżuteria sensualna”. Dyplom magisterski Emilii Kohut, źródło: Design Autorski, Wydawnictwo Akademii Sztuk Pięknych w Gdańsku, 2016
4. Biżuteria tworzona za pomocą druku 3D. “Freya Crown” z kolekcji Kova by Sascha, źródło: kovabysascha.com
5. Biżuteria tworzona za pomocą druku 3D. Projekt Moniki Gordziej.
6. Biżuteria tworzona za pomocą druku 3D. Projekt Tomasza Kargula.
7. Biżuteria tworzona za pomocą druku 3D. Projekt Ireneusza Glazy.
8. Biżuteria tworzona za pomocą druku 3D. Projekt Norberta Kotwickiego.
9. Biżuteria tworzona za pomocą druku 3D. Projekt Anny Filimoniuk-Pileckiej.